Välkommen till min träningsblogg

För alla er som inte varit här och läst min blogg tidigare, så skriver jag här lite axplock ur min alldeles vanliga vardag, om hur jag kommer i gång med min träning.

Jag är gruppträningsinstruktör och jag undervisar i Zumba, Muskelpass och Boxercise.

Jag är förövrigt en mycket glad och utåtriktad person som här i bloggen erbjuder dig på ett och annat smaskigt recept och även lite egendesignade bilder och fotografier eftersom jag älskar formgivning och att just fotografera.

I bland kan jag till och med blanda in lite humor och galenskap i bloggen. Det är väl lite som livet är egentligen vill jag inbilla mig. Jag har också nyligen diagnostiserats med sjukdomen hypotyreos så det kommer även att handla mycket om det och om hur jag mår nu under uppstarten kring min behandling med medicinen levaxin. Kommentera gärna för det är alltid roligt.

Ha en trevlig läsning!

/Sus

onsdag 14 juni 2017

Fick en diagnos som heter Hypotyreos

Jag har en längre tid inte känt mig som jag brukar. Inget av mina symtom har synts utanpå, jag har trots allt försökt låtsas att allt är som det ska.

Jag har känt mig jätte stressad, känt mig oerhört trött och lätt till gråt, blivit lätt irriterad på alla i min närhet. 
Jag har frusit och varit kall om händer och fötter. Jag blev riktigt rädd när jag började att tappa mitt hår! 
Jag har gått upp i vikt, men trots sjukdomen också ändå lyckats gå ner utan medicinering. (Jag visste inte att jag var sjuk)

Jag har torrt hår och torr hy. Haft mycket huvudvärk och ont i min ländrygg och väldiga problem med nacke axlar och skuldror.

Alla symtomen beror på min sjukdom som jag fick veta att jag hade i onsdags förra veckan.

Jag gick till VC när jag kände att det är något som är fel. De tog en massa prover på mig och bl.a. Leverprover, socker, kolesterol mm. Alla prover visade jättefina resultat, utom ett! Jag har en sjukdom som heter hypotyreos och det innebär att jag har en rubbning i min sköldkörtel som styr det mesta av kroppens organ.
Jag har en underproduktion vilket gör att min kropp går i viloläge och allt går på halvfart. Fel på min ämnesomsättning helt enkelt.

Jag äter nu levaxin och har börjat med en dos på 25 microgram och skall ta nya prover om fem veckor för att då troligen höja min dos.
Så nu hoppas jag på att få må mycket bättre. Jag är sjukskriven nu och har snart varit det i två veckor och ska på tisdag prova jobba 50%. Sedan så åker jag och min älskade man iväg på en kärlekssemester till Alanya i en vecka och det ska bli helt fantastiskt skönt att få komma bort och vila upp sig från allt, känner att jag verkligen behöver det. Sedan att jag dessutom får vara med den personen som jag älskar så mycket gör ju inte saken sämre. Sedan har vi ju två veckors semester i slutet utav juli också.

Idag gick jag en promenad på 8 km och jag vart helt matt i kroppen, men jag kämpade på då jag måste röra på mig. Jag vill minst komma upp i 10000 steg per dag men vissa dagar är jag så trött att jag inte orkar någonting.

Dessvärre fick jag värk i musklerna i nacke axlar och skuldror samt huvudvärk ikväll. :-( men tur det finns värktabletter.

Nä nu är det dags att hoppa i lopplådan!
Kram på er alla! 
Skriv gärna om du kikat in här under via kommentarerna. Då blir jag glad. ;)



2 kommentarer:

Sandra sa...

Krya på dig fina du! Hoppas snart att du får må bättre. Kram

Junitjej sa...

Så bra att du gick till vårdcentralen för att kolla upp saken. Hoppas allt blir bättre!